Movie Review: Mockingjay - Part 1

24. listopadu 2014 v 20:36 | Posted by: Clove |  Recenzie

Nepodarilo sa mi nájsť tú malú šablónku s názvom 'Movie Review', ale tak trošku som to upravila zo starej a aj keď to vyzerá hrozne, nevadí, je to len úvodník :D Dôležité je to, čo je v článku :D Teda, dopredu vás uprozorňujem, že táto 'recenzia' (popravde nemám ani trochu rada to slovo :D a prosím, neberte to fakt ako recenziu, skôr taký názor :D), je trošku dlhšia, je to čisto z mojích pocitov, ktoré sa s tými vašími zhodovať nemusia. Nuž, pochopiteľne ide o Mockingjay, je to celkom ešte čerstvé, takže mnohý z vás film možno nevideli, no spoilerov sa báť nemusíte - maximálne takých, ktorých ste videli aj v trailery. Nenútim vás to celé čítať, iba pokiaľ vás to zaujíma, ale prosím vás krátke komentáre typu 'Nevidel som to' alebo 'Bolo to super' si odpuste. A rada by som si prečítala vaše názory, tak ak máte chuť, budem rada, ak sem napíšete, čo na film hovoríte vy, pokiaľ ste ho videli :)

Obsah: Katniss Everdeenová prožívá nejtěžší období svého života. Ačkoli z Her čtvrtstoletí jakžtakž vyvázla se zdravou kůží a máma se sestrou jsou v bezpečí, její starosti ještě neskončily. Capitol srovnal se zemí Dvanáctý obvod, zahynuly tisíce lidí a Katniss pronásleduje pocit viny. Navíc Peeta Mellark, její partner z Her, zůstal v rukou nepřátel. Na čelo odboje se postavil Třináctý obvod, i když jen donedávna se o jeho existenci téměř nic nevědělo. Válka přináší oběti na obou stranách, rozdíly mezi dobrem a zlem se stále více stírají. Vítězství se sice přiklání na stranu rebelů, ale konec je stále v nedohlednu. Krveprolití může zastavit pouze Katniss. Pokud chce zachránit Peetu, zabránit dalšímu maření životů, porazit Sídlo a nenáviděného prezidenta Snowa, musí se znovu chopit symbolu Reprodrozda. Opět zjišťuje, že o svém osudu nerozhoduje sama, ale do jisté míry se stává nástrojem v mocenském souboji. A stále nevyřešila dilema, kterému ze dvou nejbližších přátel patří její city ...

Moje hodnotie: Ďalší rok čakania za nami (a ďalší pred nami), obľúbený diel knižnej série, začiatok veľkej revolúcie a herci, ktorých ste si počas dvoch, troch rokov zamilovali (niektorých aj za kratšiu dobu) - z toho vyplýva, že človek ako ja už ani viac napichanejší na tento diel byť nemôže. Necítila som sa pripravená na tento diel, nechcela som ho ešte vidieť, a aj tak sme si veselo cupitali do kina. Odignorovala som všade prítomné mastné vrecká čipsov, hlasité prežúvanie, mačkanie balíčkov, rečnenie ľudí a tiež aj vyzvánanie starej dobrej Nokie niekde z predných sedadiel, a plne som sa sústredila na film. Z takmer každého filmu, na ktorom som v kine, som vždy unesená, a mám z neho zážitok, či už bol zlý, alebo dobrý. A tento ?

Francis Lawrence je pán, fakt dobrý režisér. To nám mohol ukázať už pri predošlom filme, kedy vysunul ságu do popredia, ale aj pri iných jeho filmov (Constantine alebo Ja, legenda). Do tohto dielu okrem deju a efektov doplnil mnoho emócií - tak to má predsa v tejto ságe byť, nietobôž v tomto diely. Pieseň Strom obesenca (posielam pozdrav ľudom, ktorý robili tie titulky - čítali vôbec knihu ?) vyvolala tie emócie, ktoré som mali pred troma rokmi pri čítaní tejto knihy. Úprimne, moc dobre si ju nepamätám, inštrikcie mi robila kamarátka, ktorá ju nečítala zase tak dávno (aj keď, celkom dávno). Uzavrela by som kapitolu Kniha vs. Film tým, že tak dobre, ako bolo Catching Fire plné drobnosti z knihy, tak zle to bolo pri tomto diely. Chápem, že to treba natiahnúť, doplniť, ale mnoho z toho tam nebolo. Takú maličkosť, ako kocúra, ktorý naháňa svetlo baterky v úkryte, a z ktorého si Katniss robí srandu, si pamätám moc dobre, a tá tu bola, čo ma potešilo. Ale bolo tam toho strašne veľa prehadzaného.

Poďme hovoriť o Katniss, a.k.a. o Jennifer. V tomto filme bola už totálne zatrpknutá. Jennifer ju zahrala dobre. Keď si porovnáte Jenn z osobného života, ako ju môžeme poznať, a Katniss, je to jeden veľký rozdiel. Myslím, že to muselo byť dosť na psychiku. Katniss takmer stále plakala, kričala, mala tu emotívne scény, a keď si v jednom momente predstavíte Jennifer na zelenom plátne, a v druhom Katniss ako sa pozerá na rozbitý dvanástý obvod - ten pohľad ostáva rovnaký, jednoducho Jenn vie fakt výborne hrať. Ale Kat sa mi v tomto diele celkom znepríjemnila. Napríklad, keď točili prošoty, tam to nebola ani Katniss, ani Jennifer - bolo to niečo medzi tým. Pomaly som dokonca začala pochybovať, či sa mi Jenn na postavu Katniss hodí, počas tých všetkých jej filmov si ju už skrátka v podobnej role neviem predstaviť. Od knihy sa to líšilo, ale chápem, film chceli urobiť o niečo vtipnejším. Väčšina kina sa na tom smiala - tá druhá pravdepodobne čítala knihy.

You're the Mockingjay, Katniss. While you live, the revolution lives.

Mnoho ľudí hovorilo, že Katniss sa počas tretej knihy stala opakom hrdinu. Keď si človek uvedomí, Katniss ani nemala byť hrdinkou - jednoducho chcela zachrániť/ochrániť jej rodina a priateľa pred všetkým tým zlom z Hier. Neskôr začala ochraňovať aj iných ľudí, potom zase len seba, jej rodinu a Peetu. A ešte Galea. V tretej knihe bola u fanúšikov kníh (ako som čítala z recenzií alebo z rôzných stránok) kritizovaná za to, že sa nesprávala ako správná hrdinka. To podľa mňa nebola vôbec pravda, v treťom diely mi bola Katniss najpríjemnejšia, ale na plátne kina mi prišla ako úplne iná osoba, než tá v knihe.

O Peetovi sa vyjadrovať nebudem, v druhej časti sa nám určite predvedie v lepšom svetle, v tomto diely ho urobili takmer vysušeného - ako bolo aj v knihe - ale na tej uplakanej tváry nebolo vidieť veľa viditeľných zranení - v knihe bol Peeta takmer doslova rozbitý - nehovoriac o tej jeho nohe, ktorú akosi zabudli spomenúť v prvom aj v druhom filme - a podobne aj v treťom, ale tam ju ani nemali kde spomínať. Všetko to vlastne spustil Garry Ross, ktorý túto nohu nedosadil do prvého filmu, ale povedala by som, že sa tam ani nemala kde zmestiť - Peetu sme po aréne naposledy vo filme videli len vo scéne s Katniss vo vlaku, a potom až doma - na tú chýbajúcu nohu sa niekde medzi týmto koncom a druhým filmom zabudlo.

Wear a necklace of hope
Side by side with me.

Naopak, zmiením sa o Galeovi - ten bol dokonalý. Gale je presne ten typ filmového hrdinu, ktorý mne osobne nelezie na nervy, a zaslúžil by si viac priestoru.

Naozaj neviem, ako mám film hodnotiť. Nechcem sa hrať na kritika, ale zúbky som si trošku pribrúsila. Nie je to zlý film, a možno ani najhorší zo ságy, ale osobne som bola celkom sklamaná. Mala som svoje wow momenty, skoro som si poplakala, Jennifer bola úžasná, Natalie, a celý ten tím taktiež, Finnick rovnako, ale... Niečo na tom nebolo to, čo sa dalo od toho čakať. Julianne Moore bola ako prezidentka Coinová podarená, akurát z nej ide taká tá charizma, kvôli ktorej človek pochybuje o tom, že tu hrá celkom nepríjemnú postavu.

Nehovorím vám, aby ste film odložili, rozhodne na neho choďte, pozrite si to, posúdte sami. Je to subjektívný názor, môj názor a nikomu ten jeho názor neberiem. Je ťažké natočiť niečo podobné, preto sa ešte Francisovi klaniam, ale nebolo to dostatočné dielo. Málo Haymitcha, Effie tu bola divná, na druhú stranu zlatá, a z Johanny tu bol len jediný agresívný pohľad. Som rada za to, že sme mohli vidieť aj to, čo sa dialo za Katnissiným chrbtom, ale bolo toho málo. Asi dva útoky rebelov za celý čas. Za celý dvojhodinový film.

Ďalšia časť filmu, ktorá by mala byť posledná, bude isto akčnejšia, a rozhodne aj emotívnejšia, táto mi popravde prišla taká zbytočná, kde nás vlastne zoznamili s revolúciou, trinástým obvodom a podobne... Podobne mi to prišlo pri Breaking Dawn: Part 1, kde sa takmer nič poriadne neudialo. Nie som fanúšičkou rozdeľovania filmov. Druhá časť bola asi najdlhšia - obsahovo, a v pohode sa zmestila do jedného filmu, a pri tomto je vidieť, že je to jednoducho taký trend, a pravdepodobne sa toho dočkáme aj pri ďalšej generácií teens série. Budúci rok sa na film teším, na tento som sa tešila veľmi, skutočne ide o moju obľúbenú knihu, ale netuším, čím to ani bolo, ale bola som sklamaná.

Strange things did happen here,
No stranger would it seem,
If we met up at midnight
In the hanging tree.

Nechcem vyznieť ako taký nevďačný fanúšik, verte mi, že som veľkým fanúšikom tejto série už cez štyri roky, a stále ju milujem, ale týmto filmom... No ja neviem. Francis je skvelý režisér, tu išlo skôr o ten príbeh. Herci podali skvelé výkony, o tom niet pochyb. Viem, že sa mnohým ľuďom film páčil, a podľa mňa to bolo najmä tým, že nečítali knihu. Našlo sa tam veľa vecí, ktoré v knihe neboli, ale boli zmenené. Effie napríklad vo filme nemala byť, až na konci. Vraj to spravili kvôli Philipovi, ale ja neviem, no.

Celkovo by sa dal film zmestiť do slov ako: Drozdajka, rebeli, prošoty, zbitý a psychicky narušený Peeta, uplakaná Katniss a útok na hento a tamto - trailer by postačil. Keby bol toto samostatný film, bol by to totálný prepa dák. Bol temnejší, čo sa mi páčilo, ale nebolo to ono. Budem teda ďalší rok čakať na ďalší film, no.

Komentáře

1 Angie. Angie. | Web | 24. listopadu 2014 v 21:44 | Reagovat

Weeeell... sooooo... ehm :D
Já nevím, trochu se bojím reagovat, vzhledem k tomu, žes tu několikrát zdůraznila tu knihu, jak se lidi, co knihu nečetli, u některých scén nepatřičně smáli... a tak... :D
Ale já hrdě řeknu, že jsem 3. knihu nečetla! Dodám za to své oblíbené: zatím. Why? Prostě nebyl čas a ani pořádná příležitost. Štve mě to, ale je to tak. Každopádně po tomhle díle jsem se rozhodla, že si ji přečtu, než bude díl poslední, rotože to nezvládnu vydržet :D
Tenhle díl byl víc o kecání než o akci. A to je hádám věc, která lidem vadila a vadí nejvíc. Mně osobně se líbilo, že se víc ponořili do psychiky postav, že nám ukázali podrobně 13. kraj, střípky z revoluce, nové postavy jako prezidentku Coin... Ale naprosto s tebou souhlasím v jedné zásadní věci. I přesto, že se mi film líbil a zklamaná jsem nebyla (probably proto, že jsem to nečetla :D), nemyslím si, že bylo dobré rozdělit to na dva díly. Nelíbí se mi tenhle trend rozdělovat všechno na dva díly. Nelíbilo se mi to u Harryho Pottera, přestože tam se mi výsledek líbil, nelíbilo se mi to u Twilight, kde už je to ošemetné, nelíbí se mi to u Hobita, protože ta knížka je kurňa málo na 3 filmy, i přes to, že se mi to líbí... tak nějak to beru s velkým odstupem a nehledím na tu knihu. A nelíbí se mi to ani u Hunger Games... je sice asi pravda, že dát dva filmy na jednu knížku dá větší prostor tvůrcům, ale mnohdy to pak působí jako natahovaná kaše. Okej, okej, je možný, že kdyby to do dvou nerozdělili, tak by to zas bylo dlouhé a lidi by nadávali, že tam toho hrozně nebylo, co bylo v knížce... ale to nadávají stejně :D Ale aspoň potom z kina nejde banda rozořčených fanoušků, který nechtěj čekat rok na další díl. Jako třeba já. Po té poslední scéně? Děláš si srandu? Celej jeden dlouhej rok??? Já budu asi nepříčetná!!!! :D Stejně tak nesnáším, když natočí nějaký film, ten film má úspěch, tak natočí 2. díl, aby z toho vytřískali prachy, i když to úplně zkazí tu atmosféru 1. dílu. Jak když Cassandra Claire napsala další tři díly po uzavření 1. trilogie Mortal Instruments... :D Protože o ničem jiném, než o penězích, to upřímně fakt není.
No... abych trochu mluvila i o tom filmu a o lidech v něm :D Musím se přiznat, že při polovině scén s Katniss jsem zkoumala, jestli je vidět, že je to paruka, víc, než abych vnímala film. Alespoň zezačátku :D Ale ne, tak trochu přeháním, napadlo mě to asi jen tak třikrát... To, že Peeta nemá kus nohy jaksi pozapomněli zmíniti už v prvním filmu, tak to asi nechtěli vytahovat. Nebo na to úplně zapomněli. Nebo to zkrátka jen chtěli vypustit. Jak už se to ostatně u převodů knížek na filmy často stává. Anyway. Katniss. Peeta. Gale. A další.
Začnu Galem. Já ho nemám ráda. Bože já ho fakt nemám ráda :D Já ani nevím proč, ale prostě nemám :D Liam ho hraje vážně skvěle a je super a tak, ale leze mi na nervy, tak nějak pocitově, nedokážu to vysvětlit, ale prostě mi leze na nervy :D No nic. Peeta v tomhle díle moc nebyl, takže tam ani není moc co komentovat. Jinak teda ten konec, jak zaútočí na Katniss... já jsem to teda věděla, protože jsem byla poznamenaná spoilery, ale fakt jsem nepochopila, že se lidi pak začli smát :D Možná to bylo ze šoku, ale mně to teda fakt vtipný nepřišlo :D Ostatně ani natáčení těch klipů ne. I když u toho ještě pochopím, že to lidem přišlo úsměvné. Nevermind. Katniss tu rozhodně byla více deprimovaná, více naštvaná, více smutná... a třeba ta scéna s tou kočkou... to mě úplně bolelo u srdce, jak jí to najednou přestalo bavit tu kočku trápit, protože se tak hrozně snažila chytit to světlo, ale neměla jak, byla v bezvýchodné situaci, uvězněná a lidi se jí ještě smáli. Scéna, kdy Jenn zpívá, se mi hrozně líbila. Běhal mi mráz po zádech, hlavně jak to pak zpíval sbor. Zkrátka wow. Ten film měl hodně silných momentů, no bohužel i pár slabších no. Nejslabším bylo asi to, že to přeci jen bylo takové... natahovanější a akce skoro žádná. V podstatě. Málo Haymitche. Coinová působí jak hrozná bitch :D Což nejspíš i je, ale nepřijde mi dobrý, že tak působí, i když nemá :D Hodně dobrých scén, které se mi velmi líbily, ale slabá místa no. Natalie perfektní. Nechce se mi to tu už rozpitvávat, protože se to chystám rozpitvat na blogu, ale abych to nějak shrnula... film se mi líbil, ale by úplně jiný než díly předchozí. U mě rozhodně vede Catching Fire, ten byl absolutně úchvatný a možná i právě kvůli tomu, že mi 2. díl tolik vyrazil dech, jsem od tohohle očekávala víc. Z kina jsem odcházela nadšená, no s odstupem už to zase vidím trochu jinak, už nejsem tak bez sebe, takže se ztotožňuju s některými tvými názory, ale celkově jsem zklamaná nebyla a líbilo se mi to... no už se nemůžu dočkat dalšího dílu! Jo! A málo Finnicka! :D

2 roxanne roxanne | Web | 25. listopadu 2014 v 11:54 | Reagovat

No nevím co říct.K tomuto filmu budou asi dosti rozporuplné názory jak to vidím, ale já zklamaná nebyla. Nepotřebuju ve filmu samou akci, právě se mi líbí vidět postavy jak se rozvíjejí, jak reagují apod.
přiznám se, že knihu si už téměř nepamatuju, takže ty rozdíly co ve filmu byly mě až tak nepopuzovaly.
Já se k tomu asi nebudu dlouze vyjadřovat, protože když mám něco hluboko v srdci, tak to ani nedokážu nijak vyjádřit hlavně člověku, co má opačný názor:D. Ale věděla jsem, že zklamaná prostě nebudu, protože když něco miluješ, není co řešit:) Líbila se mi ta atmosféra a všechno, těším se až to uvidím znovu.
A pokud jde o ty titulky, já si je teda nevybavuju, protože je asi sleduju spíš jedník okem a u stromu oběšence jsem je ani nečetla a navíc ty jsi asi měla slovenské(?):) Ale musím se k tomu vyjádřit, protože letos chodím do kurzu titulkování a co jsem slyšela o tom, jaké mají ti překladatelé někdy k tomu podmínky, tak už si nikdy nedovolím nějaké kritizovat. Abych to shrnula, většina z nich prý ty své výsledné titulky radši ani nechce vidět, protože se za ně stydí ale bohužel v takových podmínkách, jako je absurdně krátký deadline(takže pokud to není skalní fanoušek, sotva měl čas číst knihu a pak to do těch titulků musí vlézt), film v hrozné kvalitě, někdy i bez obrazu apod. protože se tvurci bojí, že to někam unikne..no zkrátka kritizovat umí každý.

3 roxanne roxanne | 25. listopadu 2014 v 17:44 | Reagovat

Někdy v tom moc rozdíl není:) Avšak jsem taky vyjádřila svůj názor a vzhledem k tomu, že překlad studuju třetím rokem, tak jsem získala dost perspektivu pokud jde o tyhle věci a dřív jsem na titulky/dabing taky dost nadávala. Jen říkám, že teď už si to nedovolím a proto jsem měla potřebu se k tomu vyjádřit, ne abych se s tebou nějak hadala:). Tvou recenzi/názor jsem celý četla a jen jsem připojila svůj, nemusí být stejný a jak jsem řekla, ty rozporuplné pocity má hodne lidi a třeba se mi první dva filmy taky líbily víc...ale tady šlo zas o něco jiného, tak se to těžko srovnává.

4 roxanne roxanne | Web | 25. listopadu 2014 v 18:09 | Reagovat

A tím když to miluješ není co řešit, nevím jestli to vyznělo jako že nějak říkám, že ty to nemiluješ:D to vůbec ne. To jsem mluvila opět jen sama za sebe, že to tak s věcma mám, že jsem nikdy nebyla zklamaná z žádného HP filmu jako někteří byli nebo dalších ság, které mám jakoby zakotvené někde hluboko.Měla jsem o tom právě konverzaci s kámoškou, která taky z filmu nebyla tak nadšená a tak jsem si říkala, že bych asi nikdy v takovém případě nemohla být zklamaná, nebo nevím:D
A jako určitě máš pravdu že by bylo rozhodně lepší, dám tam ten oficiální překlad, když už existuje (měla jsi tedy slovenské titulky? protože já vůbec nevím jak to v těch českých bylo a z knihy si to ani nepamatuju pořádně), jen jsem chtěla říct, že prostě nevíme jaké podmínky k tomu měli. Na takový dvouhodinový film (nebo i kratší) bys měla mít ideálně týden a oni někdy dostanou 24 hodin. Jako nevím jak to bylo tady:D jen že někdy je prostě strašně snadné něco odsoudit.(píšu další komentář, protože první jsem psala z mobilu a spoustu jsem toho vynechala:)

5 roxanne roxanne | Web | 25. listopadu 2014 v 19:37 | Reagovat

Opravdu bych si v žádném případě o nikom nemyslela, že není správný fanoušek, když se mu nelíbí film..v tomto případě, kdy je to podle knih, podle mě bývá hodně lidí zklamaných, protože po knize očekávají víc:D. Já jsem taková vyjímka docela, nejsem náročný divák, stačí mi málo k tomu abych byla spokojená asi:D A vždycky říkám, že film je pro mě takový bonus ke knize a moc to nesrovnávám (ale teda Divergence mě asi trochu zklamala, to jsem měla knihu zrovna čerstvě přečtenou:D, ale té nejsem zas takový fanoušek) Někdy zas ale věci dokážu řádně zkritizovat, ono fakt záleží:) No a proto jsem se k tomu nechtěla ani moc vyjadřovat, protože si prostě v srdci odnesu nějaký svůj pocit a nerada ho pak někde rozepisuju, protože to ani pořádně neumím vyjádřit a pak akorát vyzní špatně, nebo nevypíchnu všechno a tak se radši jen držím toho pocitu a mlčím a ztrácím se v něm sama:D Jen rozhodně chápu, že k tomu máš výtky pokud jde o knihu a další věci, prostě to má hodně lidí. Třeba jako je měli k HP filmům a já vždycky říkám u tohohle, každý ať má svůj názor, já si ho ráda poslechnu a nebudu se o něj přít. Stejně svůj nezměním, ten druhý ho nezmění a jenom se vyčerpáváme:D. Víš a možná bych z toho filmu byla taky zklamaná kdybych si pořádně pamatovala tu knihu:D mě ta třetí tolik nebavila a četla jsem ji strašně dlouho tehdy, ale asi si ji přečtu někdy znovu, mám ji doma a určitě si ji pak chci s filmem porovnat.
A ještě k těm emotivním scénám, mně právě zrovna ten její proslov co měla u té vybombardované nemocnice úplně dostal, z toho jsem měla fakt husinu a přišlo mi to zatím jako to nejlepší, co kde předvedla:) Strašně mě bavilo Jenn v tom filmu sledovat:)

6 roxanne roxanne | Web | 25. listopadu 2014 v 20:11 | Reagovat

A ještě jsem chtěla dodat k těm titulkům, teda už jsem nechtěla:D ale přece jen. Nevím jak to ti konkrétní překladatelé mají, ale vím, že je to docela mizerně placené a mají určitě hodně zakázek aby se uživili, takže se třeba nemůžou takto zaměřit na jeden film/projekt, to by museli být experti na všechno. Jaké konkrétní podmínky měl překladatel Mockingjay, to nevím, ale takto je to z obecného hlediska.

7 joyfulart joyfulart | Web | 26. listopadu 2014 v 13:32 | Reagovat

včera som bola na filme! ASDFG .. Totálne úžasný bol pre mňa♥ a ten koniec O.o
a strašne málo scén s Peetom :(